dinsdag 17 januari 2017

Bulgur met gehaktballetjes (vegetarisch: kastanje champignons) veel groente, eigengemaakte boemboe en rauwe bieten salade

Inspiratie nodig voor een heerlijk Bulgur gerecht? Maak dan eens deze gehaktballetjes van biologisch tartaar of rundergehakt (vegetarisch....vervang de balletjes voor gebakken kastanje champignons in knoflook en sojasaus), lekker met bulgur, rijst of quinoa en heel veel gekleurde groente en een eigen gemaakte boemboe voor een gezonde maaltijd. En het ziet er nog heel vrolijk uit ook! (Ook handig, ik heb veel foto's toegevoegd, om goed te kunnen zien hoe je dit gerecht maakt!)

Bulgur

Bulgur is tegenwoordig in veel supermarkten te koop, uiteraard kan je het ook in de Turkse winkel kopen, waar het vaak goedkoper is. Bulgur is een graansoort en te gebruiken net zoals rijst of quinoa bij de maaltijd. Bulgur wordt gemaakt van verschillende soorten tarwe, meestal van durum. De tarwekorrels worden eerst gestoomd, dan gedroogd en ten slotte gemalen of gebroken. Als je gevoelig bent voor gluten, dan kan je beter voor quinoa of zilvervliesrijst kiezen!

Ingrediënten voor 5 personen:

♥ 300 gram voor 5 personen. 60-75 gram bulgur per persoon, ik heb gekozen voor 60 gram, omdat
je er veel groentes en balletjes bij eet is 60 gram p.p. genoeg.
♥ 600 ml water met een Zonnatura biologisch bouillonblokje.

 

Voor de groente

♥ 300 gram oesterzwam
♥ 400 gram sugarsnaps
♥ bosuitjes (wat over houden voor de salade)
♥ 400-500 gram tomaatjes
♥ een bos peterselie (wat over houden voor de salade)

 

Voor de gehakballetjes

♥ 400-500 gram biologisch tartaar of rundergehakt
♥ een goede pinch Keltisch zeezout (AH)
♥ een aardige snuf zwarte peper
♥ 1 beste theelepel Pimetón de la Vera (gerookte paprika poeder)
♥ 1 theelepel komijnzaad
♥ een lekkere scheut Kikomon sojasaus

♥ Vegetarische versie: kastanje champignons, knoflook, soja saus, snuf zout 

Voor de salade

♥ 3-4 rauwe bieten  
♥ peterselie (het restje)
♥ bosuitjes (het restje) 
♥ een bos radijsjes 
♥ gemengde zaden (pijnboom, pompoen etc.) 
♥ snufje zout
♥ snufje peper
♥ snufje paprika poeder
♥ lekkere scheut olie naar keuze en 1 eetlepel azijn naar keuze

♥ Eventueel nog los erbij verse sla naar keuze

Voor de boemboe

♥ 3-4 kimiri noten (nooit rauw eten, zie beschrijving boemboe maken)
♥ verse laos
♥ gember poeder
♥ sereh poeder (gemalen citroengras)
♥ 1 rode peper
♥ 4 tenen knoflook
♥ 1 ruime theelepel kurkuma
♥ 1 ruime theelepel piri piri (kan ook met harissa)
♥ 1 theelepel ras el hanout
♥ Keltisch zeezout
♥ beste scheut olijfolie

Belangrijk om te weten is dat je kimiri noten nooit rauw mag eten, want deze zijn licht giftig. De noot bevat o.a. saponine en phorbol. Saponinen ook wel zeepstoffen genoemd worden gekenmerkt door een bittere of scherpe smaak. Ze zijn oneetbaar voor insecten en beschermen de plant tegen vraat. Saponinen werken prikkelend op de slijmvliezen van de luchtwegen en het maag-darmkanaal. De smaak van kemiri is enigszins bitter.

Help...kan je de kimiri noten dan wel veilig eten? Ja dat kan prima, de licht giftige stoffen verdwijnen na het meekoken, bakken of roosteren/poffen! Wij hebben de noten deze keer in een vijzel fijngewreven en daarna in de wok gebakken. Je zou ook macadamia noten kunnen gebruiken, zelfde soort structuur, maar je mist de bittere scherpe smaak van de kimiri!
Kimiri wordt ook candlenut en kukui nut genoemd, zoals je misschien weet wordt de olie van de kukui noot gebruikt voor haarolie en de Kukui boom heeft nog veel meer bijzondere eigenschappen! Door zijn vele toepassingen werd de kukui boom in Hawaï op 1 mei 1959 als nationale boom uitgeroepen.

Let's get started! Let's make a meal!


 

De boemboe maken:

De kimiri noten in kleine stukjes hakken of pletten in een vijzel, daarna de geschilde laos, de sereh en gember poeder erbij en alles verder fijn maken tot een smeuïge massa.

Was de rode peper en snijd het door de helft, in dit gerecht vind ik mild lekker, dat betekent dus zaadlijsten eruit! Snijd de peper in kleinere stukken en doe ze samen met de 4 knoflooktenen, de piri piri, de kurkuma, de ras el hanout en het Keltisch zeezout in de vijzel en plet alles fijn.



Nu is het tijd voor een beste scheut olijfolie, zodat je een mooi papje krijgt! De boemboe is klaar. Laat het rusten op kamertemperatuur totdat je het nodig hebt.

Maak nu alle groenten schoon.

Was de sugarsnaps, de tomaatjes, de radijsjes, de bosuitjes, de peterselie en de sla. Schil de rode bietjes en haal de kontjes eraf. De oesterzwammen niet wassen, want dan zijn het net sponzen die het water opzuigen, ze moeten juist droog blijven voor het bakken! Oesterzwammen zijn over het algemeen mooi schoon, hier en daar misschien een kluitje wat van de stronk af moet...kijk ze even na.

De rauwe bietjes fijn raspen met een handrasp of met een keukenmachine. De radijsjes in plakjes snijden. De bosuitjes in fijne ringetjes snijden. De peterselie eventueel de stengels eraf en daarna fijn hakken. De oesterzwammen in wat kleinere stukken snijden. De tomaatjes heel laten en de sugarsnaps ook.


Nadat alle groenten zijn voorbereid kan je de Bulgur in een kookpan doen samen met het Zonnatura bouillonblokje. Zet vast 600 ml water in de waterkoker klaar. Je kan de Bulgur 25 minuten voor de maaltijd klaar is gaan bereiden. 10 minuten voor het koken en daarna 15 minuten met de deksel erop laten staan.


De tartaar of gehaktballetjes maken:

Het vlees mengen met het Keltische zeezout, Pimetón de la Vera, het komijnzaad en de peper. Dan kan de Kikomon sojasaus erbij, dit ook goed mengen en daarna kleine balletjes draaien tussen je handen.

 

De balletjes en de saus bereiden:

Zet een koekenpan en een wok met wat olie op een hoog vuur, ik heb kokosolie gebruikt. Als de olie op temperatuur is in beide pannen dan kunnen de balletjes in de koekenpan en braadt ze totdat ze mooi bruin van kleur zijn, daarna op laag vuur gaar laten worden. De oesterzwammen mogen als eerste de wok in, zodat ze snel een mooi bruin kleurtje krijgen op het hoge vuur. Zo blijven ze mooi stevig en sappig! Nu is het tijd om de zelfgemaakte boemboe erbij te pakken, en alles in de wok met de oesterzwammen te scheppen. Laat even goed meebakken op hoge temperatuur, dan komen de smaken goed los en verdwijnen de lichte gifstoffen uit de kimiri! 


De waterkoker kan aan, zodra het water gekookt is kan het bij de Bulgur gevoegd worden, laat de Bulgur op hoog vuur opnieuw aan de kook komen, daarna vuur zachter en in totaal 10 minuten zacht koken, het water moet helemaal in de Bulgur trekken tijdens het koken, soms gaat het iets sneller dan 10 minuten en soms wat langzamer, het is belangrijk om af en toe te roeren en vooral in de laatste 2 minuten af en toe spieken, zodat de Bulgur niet aan de bodem gaat vastbakken. Als het nog te vochtig is na tien minuten dan laat je het gewoon nog 1 of 2 minuutjes staan! Daarna vuur uit en 15 minuten laten rusten. Ondertussen moet je de wok met de boemboe goed in de gaten houden dat het niet gaat aanbranden! Zodra de boemboe even lekker heeft meegebakken kunnen de sugarsnaps erbij, een paar keer omroeren en dan mag de helft van de bosuitjes in de wok (de andere helft is voor de salade). Alle tomaatjes mogen nu ook de wok in, schep alles door elkaar en laat het even op lager vuur mee warmen.


Nu kan je snel de salade afmaken

Doe de fijn geraspte rauwe bietjes in een mooie schaal, voeg de andere helft van de bosuitjes toe, samen met alle plakjes radijs en de helft van de fijn gesneden peterselie. Strooi de zadenmix over de salade heen, voeg de kleine snuf zout, peper en paprika poeder toe, besprenkel daarna de salade met een lekkere olie en azijn naar keuze. Ik had gekozen voor een Italiaanse olijfolie en een klein beetje biologische appelazijn en balsamico azijn.

 

Bijna klaar!

De Bulgur is nu mooi van structuur, alle vocht en bouillon zit in de Bulgur. De tartaar of gehaktballetjes zijn mooi bruin en gaar. De saus is heerlijk gaar, dat betekent de groenten niet te rauw en niet te gaar, maar mooi ertussen in, de tomaatjes moeten goed herkenbaar blijven, maar wel heet. Gooi de andere helft van de peterselie boven op de groente, deze hoeft niet meer mee te koken, zodat het lekker vers blijft.

Maak een kuil in het midden van de groente die nog in de wok zit, schep daar de Bulgur in. Drapeer de balletjes er omheen en bedruip ze met nog wat extra sojasaus. Schep als laatste de salade door elkaar, nu krijgt de salade een mooie rode bietenkleur.


Wat verse sla in een schaal los erbij en dan is het tijd om lekker te gaan eten! Eet smakelijk!


Heel leuk als je in een berichtje hieronder ons laat weten of jullie dit gerecht ook bevalt 👍😍

Toedels!